Garagedeur

Toegang en controle van onze garage.
De garagedeur van ons gebouw is een zogenaamde sectionale roldeur en werd geleverd door de firma BG-deuren uit Alphen aan den Rijn. Het correct openen en sluiten wordt gecontroleerd door een aandrijving van de firma Marantec (type 220.2 comfort).
De firma BG-deuren is overgegaan in Alpha-deuren in Houten. Toen wij op zoek waren naar rvs-scharnieren ter vervanging van de geroeste scharnieren op de oorspronkelijke deuren heeft Alpha-deuren in Houten ons aan onderdelen van onze roldeuren kunnen helpen.

Alpha Deuren Zuid/West
Zeilschip 16
3991 CT Houten
030-2548120

Bij Alpha-deuren werkt de heer Dennis de Ruiter. Hij heeft persoonlijk onze deuren geproduceerd.
In de roldeur zitten tralies die niet alleen lucht doorlaten, maar ook kou, vocht en viezigheid. Bovendien is het mechanisme van de deur daardoor gevoeliger voor inbraak. Daar hebben wij een oplossing voor gevonden, maar eerst moest het aanzien van de garage worden verbeterd.

Oplevering in 2010
De garage werd opgeleverd met de betonnen vloer en de wanden eveneens van onbehandeld beton. Wij als bewoners vonden dat zeer onvriendelijk en donker en hebben gezamenlijk de wanden wit geschilderd. Het was een groot succes, niet alleen vanwege het mooie resultaat, maar ook omdat de klus in enkele uren geklaard werd en wij er veel plezier bij hadden.

Als verlichting waren gemonteerd 4 TL-buizen van 150cm lengte die 24/7 brandden. Daar hebben wij bewegingsschakelaars op gemonteerd die na vele jaren nog steeds naar volle tevredenheid functioneren. Een TL-armatuur is voorzien van een noodstroom-accu. Deze brandt dus als de stroom in het gebouw uitvalt.

Het dichten van de openingen van de sectionale roldeur
De garage staat in het grondwater en is daardoor het hele jaar door koel. Vooral in het late voorjaar bleken de muren ervan vochtig te worden door condenseren van de warme (vochtige) buitenlucht op de relatief koude muren. Bovendien kwam er veel regenwater, sneeuw en viezigheid door de openingen naar binnen. Het vochtgehalte in de garage was hoog en de koude en tocht waren uiterst onplezierig.
Om dit te veranderen hebben wij al in een vroeg stadium perspex-platen van 4mm dikte over de openingen van de roldeur aangebracht. Aanvankelijk gewoon op proef. Door de afsluiting zijn een aantal omstandigheden voor onze garage in positieve zin veranderd. De voordelen waren:

  • Minder kou in de winter en geen sneeuw in de garage. De regelkast van de wegdekverwarming dient vorstvrij te blijven.
  • Minder viezigheid, blaadjes, zand en ongedierte.
  • Minder regenwater dat naar binnen slaat. Dus minder vocht. De garage is volstrekt droog.
  • Minder kans op inbraak.
  • Vermoedelijk veel langere levensduur van de bewegende delen van de garagedeur.

Gebleken is dat de hele garage veel droger is geworden door de perspex-platen. Dat is goed te zien aan de vloer die zelfs bij een natte auto zeer snel opdroogt. Opvallend is bovendien dat de veer van de roldeur (spiraal) veel minder geroest is in dezelfde tijd als bij de andere gebouwen. Ook de garagedeur van het penthouse werd afgesloten, met vergelijkbare effecten. Minder vocht, stof en tocht.

Eén mogelijk nadeel moet worden vermeld:

  • De ventilatie zou te kort kunnen schieten als men de motor aan laat staan bij een dichte garagedeur.

Vandaar onze waarschuwing die voor het uitrijden voor alle eigenaren geldt en ook herhaaldelijk gecommuniceerd is.

Start de motor pas als de roldeur geheel open is.

Bij opvolgen van dit advies zal de ventilatie van de garage beter zijn dan bij de oorspronkelijke deur met tralies. Maar kou, vocht en viezigheid houden we buiten de deur.

Het naar binnen rijden heeft geen bijzondere aandacht nodig. Het gaat vanzelf goed. Je komt aanrijden en laat de roldeur open gaan. Je rijdt de auto naar binnen, parkeert en zet de motor af. Gedurende die hele tijd staat de garagedeur geheel open. Als men langer ventilatie wil hebben kan men de deur door een druk op de knop van de afstandsbediening langer open houden.

Onze conclusie is dan ook: afsluiten van de openingen heeft vooral voordelen. Wij als bewoners willen niet terug naar de oude situatie. Wij vinden de proef geslaagd.



Roldeuraandrijving

De aandrijving van de roldeur vindt plaats middels een elektromotor die over een ketting de deur aandrijft. Het is een Marantec comfort 220.2 (in 2018 is deze aandrijving te koop voor € 182,00). Alle eigenaren van een appartement ontvingen bij de oplevering van het gebouw één handzender, de penthouses twee (vanwege de twee parkeerplaatsen).
De noodzakelijke batterij voor een handzender is een CR2032 van 3V.
Om de codes van de handzenders te kunnen veranderen en te synchroniseren met de aandrijving is een handleiding aanwezig:
Stappenplan nieuwe codes Marantec 220.2
Ook de instelling van het bovenste en onderste stop van de deur kan hiermee worden aangepast.


Bewaking deuropening
Om te voorkomen dat de deur omlaag gaat als je er doorheen rijdt wordt de deuropening bewaakt met een rood lichtje dat wordt weerkaatst door een spiegel aan de andere kant en wordt opgevangen door een fotocel naast het lichtje. Als deze fotocel de lichtstraal niet goed ontvangt, doordat het lampje of de spiegel niet goed uitgelijnd zijn knippert het lampje. Door de spiegel en de zender enigszins te bewegen kan de goede uitlijning worden hervonden. Dit is de foto-elektrische beveiliging MARANTEC Special 613-2.
De deur is dankzij de koppeling met de aandrijving slechts met grof geweld open te schuiven en daardoor goed beveiligd tegen inbraak.

      

Op de linker afbeelding is de zender en ontvanger van het licht te zien. Boven een rood rondje, eronder zwart en links daarnaast het lichtje, dat niet moet knipperen. De rechter afbeelding toont de spiegel.

De roldeur van de garage kan op drie manieren worden geopend.

  • met de afstandsbediening (handzender)
  • met de onderste drukknop op de motor aan het plafond (van de twee drukknoppen die boven elkaar zitten)
  • door de deur los te koppelen van de aandrijving. Door aan de rode knop te trekken komt de deur los van de ketting en kan de deur met de hand naar boven worden getild. Dit ontregelt de instelling van de deur compleet en wordt daarom sterk afgeraden.


Dringend advies:
Druk niet op de drukknoppen in het rondje links van de getoonde drukknoppen. En niet zo maar op de P (knop helemaal rechts). Daarmee wordt de programmering ontregelt. Niet doen dus!!


Onderhoud
Maak de rollen van de deur 1x per jaar schoon en vet de asjes in. Ontdoe ook de rails, waar deze rollen in lopen, van zand en viezigheid. De opgerolde veer aan de bovenkant van de deur dient ook schoon te worden gemaakt en met een smeermiddel ingespoten. Een spuitbus met WD-40 is een goede keuze. Kijk daarbij ook even of alles goed werkt door de deur een keer op en neer te laten gaan en daarbij de spiegel en sensor te controleren op goede stand (rood lampje mag niet knipperen).

Nieuwe garagedeur
In juni 2018 bleek dat J2 een nieuwe garagedeur had laten plaatsen. Denk er bij een nieuwe garagedeur aan dat iedereen een nieuwe afstandsbediening ontvangt en dat die ook allemaal geprogrammeerd zijn door de leverancier.
Het is verstandig alvorens tot aanschaf van een nieuwe garagedeur over te gaan een lijst te maken met eisen en wensen. Onder andere lijkt het belangrijk dat de deur in gesloten stand geblokkeerd is tegen omhoog tillen. Welke uitvoering? Dubbel- of enkelwandig en andere opties. En vergelijk de prijzen van verschillende aanbieders. Bedenk dat een nieuwe deur veel geld kost.

Onderhoud in 2019
Wij zijn geen voorstander van periodieke onderhoudsabonnementen, maar zorgen zelf voor de correcte werking van de garagedeur. Omdat wij het gevoel hadden dat de deur iets meer moeite had met ophalen hebben wij recent de spiraalveren iets na laten spannen, een specialistisch werkje. Aan de algemene garagedeur werd dat gedaan door Alpha Deuren, de roldeur van het penthouse werd gedaan door de Fa. Van der Lek uit Nieuwkoop. In mijn ogen is de Fa. Van der Lek de betere vakman en ook nog goedkoper.