Hydrofoor

Het waterleidingbedrijf levert voldoende druk voor eengezinshuizen met maximaal 3 woonlagen, niet voor gestapelde bouw met vier of meer woonlagen. Ons gebouw maakt daarom gebruik van een drukverhoger (hydrofoor) voor voldoende druk op de bovenste woonlagen. Voor de daar geplaatste apparatuur (CV, wasmachine en afwasmachine) en tappunten (kranen en douches).


De hoofdwaterleiding waar het water ons gebouw en de hydrofoorruimte binnen komt.

In deze hydrofoorruimte staat ook de in 2016 geïnstalleerde waterontharder.

Bij J3 is aangetoond dat er overdag voldoende druk op de waterleiding aanwezig was om de douche van het penthouse te kunnen gebruiken, met de CV-ketel nog een woonlaag hoger, op de vliering. Vermoedelijk lukt dat niet goed als er in de etages eronder water getapt wordt, maar het bewijst wel dat er geen hoge eisen aan een hydrofoor behoeven te worden gesteld.


Bij de oplevering was een hydrofoorinstallatie geplaatst die werd geleverd en onderhouden door:
Duijvelaar Pompen 
Kalkovenweg 13 
2401LJ Alphen aan den Rijn 
+31 (0)172 48 83 88
dp@dp.nl
Onze VvE heeft bij DP een onderhoudsabonnement dat ook vervanging van defecte pompen omvat. Dit contract loopt 2023 af. Er moet dus worden nagedacht over de volgende stap. Een nieuwe hydrofoor.
Maar tot nu toe heeft DP ook in 2023 een factuur gestuurd en hebben wij betaald. Voor € 500 hebben wij geen omkijken naar de hydrofoor. Dus voorlopig hoeven we niets te doen, ook al zijn deze pompen niet zuinig en maken ze veel herrie.
Overleg met DP over ons jaarverbruik gaf als antwoord dat we moeten rekenen op rond de 600kWh aan stroom en 525m3 water. Dat houdt in dat wij per jaar bij een prijs van € 0,25 per kWh ongeveer € 150,00 kwijt zijn. Daarvoor moet je geen grote investering gaan doen.

Reparatie hydrofoor op 28 oktober 2024

Het probleem en de oplossing
Het eindstuk van de aanvoer was niet meer sluitend. Het lekte.

Laatste update op 28 oktober 2024.